Wednesday, April 6, 2011

2nd Appointment Pakar

On 1st of April, mama ada appointment dengan pakar di Hospital Ampuan Rahimah. Seperti biasa mama tiba di sana sekitar jam 8.00 pagi, dan seperti biasa juga dapat giliran dah puluh-puluh nombor.

Disebabkan dah tau, mama dah standby roti/air sepanjang proses menunggu. Lama-tak lama jam 1.00 petang baru selesai semuanya. Mula-mula biasalah urine test, then check bp dan keberatan. Then tunggu lagi untuk jumpa pula dengan doktor. This time jumpa pakar perubatan. Memang banyaklah information yang mama terima. Disebabkan ujian darah untuk thyroid sudah lama tak ambil, selepas berjumpa dengan doktor pertama, ambil pula darah 5ml, result nya by next month la baru dapat. Then, jumpa pula doktor yang ke -2, dia just minta mama follow nasihat 1st doctor tadi, then jangan skip ubat dan sebagainya then tunggu lagi untuk buat scan.

Tunggu pula kat 3rd bilik for scanning, rupanya ramai juga ibu-ibu lain yang menunggu, tapi mujurlah tak lama sangat. Before 12.30 p.m. dah selesai, cuma doktor cakap mama punya placenta still kat bawah. Lepas scan, tunggu pulak kat bahagian Pharmacies untuk ambil ubat, haaa hambek sekali doktor bekalkan mama ubat thyroid sebanyak 200biji untuk tempoh sebulan, means sampai next appointment lah kena makan ubat tu. So, the conclusion is mama punya buku dah di cop HIGH RISK, memang tak pernah2 sebelum dah dah 3 orang anak. Namun disebabkan preggy kali ni mama ada penyakit  'thyroid', then mama punya HB still below ten dan tak naik-naik dari fist checkup even tho semua yang disarankan untuk  mama makan bagi mendapatkan zat besi semua dan boleh dikatakan tiap-tiap hari mama tak pernah miss. Tapi doktor cakap mungkin kuantiti yang mama ambil tu adalah sedikit. Hu3...ni yang nak kena lagi banyak makan ni, kalau tengok mama lepas ni berat cecah 70kg tu jangan hairan lah yerk....hi3, sekarang berat pun dah 60 kg, means dah 7kg naik dari berat asal.  

Untuk next appointment mama pada  4 Mei 2011 untuk ambil darah sekali lagi. Then nextweek nya 11 Mei 2011 akan jumpa doktor pakar Thyroid pula. Nanti kita tengoklah hasilnya, sementara checkup dekat klinik kesihatan Port Klang pada 13 April 2011. Sebelum checkup nilah nk kena pulun2 makan hati jerklah dan sayur hijau.....harap-harap sangatlah naiklah sikit HB kali ni.....mmg risau teramat risauuu...actually.


Glitter Text @ Glitterfy.com

No comments: