Monday, July 1, 2013

Tanda-Tanda Kelahiran....Ooooo Tidakkk..

Assalamualaikum w.b.t,


Syukur Alhamdulillah, minggu ni mama dah masuk minggu yang ke 35 untuk baby yang ke lima nih. Tapi sejak dua menjak ni, tanda-tanda sakit di bhg pinggang, dah bahagian bawah semakin menjadi-jadi. Namun berharap sangat jangan bersalin dulu dalam minggu-minggu nih, biarlah selepas dua minggu berpuasa, kalau tak, kenala lagi mama ganti puasa untuk sebulan macam Kakak Faqihah hari tu......

Tapi sekarang ni, kalau duduk bawah lama2 pun dah tak boleh nak bersila....duduk bawah mesti nak menjulur kaki....ada kengkawan kata nampak perut dah macam turun....oooo tidak!!!!!! takutnyer....hu3. Fobia bersalin tetap ada walaupun dah nak masuk anak yang ke lima.....hu3. 

Minggu depan ada appointment untuk scan, so boleh tanyalah nanti Pakar Gynea, yang baby dah engaged ke belum......hu3...seriauuu...

Kat sini ada 8 tanda2 sekiranya hampir bersalin....jom kita tengok tanda-tanda tu apakah mama sudah atau belum dan sedang alaminya......



1. Engaged (atau pun baby sudah masuk laluan)

Apabila kita pergi 
checkup mesti gynae akan ckp kan sama ada baby dah engaged atau belum...Untuk 1st time mama selalunya baby akan engaged awal dalam 2-4 minggu sebelum EDD ya..dan mama akan dpt rasa bahagian atas "kosong" dan semakin berat di bawah...( tak sure, tunggu gynae inform after checkup minggu depan 36weeks. Tapi sekarang mmg terasa semakin berat shj di bawah....)


2. Kerap Membuang Air Kencing

Ketika bayi sudah "masuk laluan" kepala baby akan berada dekat dengan pundi kencing dan akan menekan pundi kencing...orang tua-tua cakap kalau makin kerap kencing tu rambut baby lebat heeeeee ( mama, memang kerap jugak skrg ni, asyik2 nak terkucil jerk...walaupun tengah2 malam....hu3)

3. Sakit belakang di bahagian pinggang ke bawah
Ligamen rahim dan pelvis semakin meregang untuk proses kelahiran nanti dan baby juga semakin berat di bawah.( Ini memang kerap sangat sejak akhir2 ni....hu3)

4. Kontraksi Braxton-Hicks

Perut mula mengeras pada waktu-waktu tertentu dan kadangkala rasa seperti senggugut ketika datang bulan. Kontraksi Pra-Kelahiran ini tidaklah sekuat dan sekerap kontraksi sebenar ketika kelahiran nanti. Dan mama boleh kurangkan ketidakselesaan atau kesakitan ini dengan menukar posisi contohnya kalau ketika itu anda sedang berdiri, cuba duduk atau cuba berbaring.( Braxton-Hicks ni pun sekarang, kerap jugaklah berlaku...sehari dua tiga kali....alamak.......hu3)

5. Cirit-Birit

Hormon kelahiran juga dipercayai dapat bertindak pada usus dan boleh menyebabkan kekejangan abdomen. Hormon kelahiran juga boleh membuatkan anda loya.( Cirit birit terasa jugak baru2 ni, tp apakah sebab mama makan paprik pedas malam tu, esok pagi terus perut memulas-mulas. Loya pula memang terjadi akhir2 ni...pelik tul...masa awal2 preggy dulu dah loya2...now situasi yg sama dialami lagi...hu3)

6. Keputihan
Terdapat lendir dan lelehan pekat.( Ya, terjadi sungguh akhir-akhir ni, panties boleh basah kalau tak pakai pantie liner) 

7. Keluar lendir pekat dan pendarahan (Show)

Kepala baby turun dalam rongga pelvis boleh menyebabkan Pluk Mukus tertanggal. Pluk Mukus ini menghalaang sebarang kemasukan bendasing ke dalam serviks dan menghalang sebarang jangkitan kuman kepada baby. ( Yang ni, setakat ni belum, harap-harap tiada laa kali, biarlah pecah ketuban je...dah 3 kali mama merasa pendarahan, sakitnya sangat berbanding pecah ketuban..hu3)

8. Pecah Ketuban

Hanya 1 dari 10 ibu hamil yg mengalami kebocoran air ketuban sebelum kelahiran. Bagi mama yg telah pecah ketuban sebaiknya segera ke hospital lebih-lebih lagi jika air ketuban berwarna merah atau hijau kerana dikhuatiri baby mungkin lemas atau mendapat jangkitan. ( Harap-harap kali ni pun  pecahlah ketuban sebagaimana baby Faqihah yang lepas, sebab lepas tu cepat sikit mama bersalin, compare dengan yang tiga lain tu, cuma lambat sket je dari Faqihah yang advance, tak sempat nak induce padahal mama dah overdue dah pun).


Alamak, dari 8 tanda-tanda tersebut, 6 daripadanya mama sedang alami sekarang....oooo tidak, baby bertahanlah lagi dua minggu....lagpun sekarang, rumah kita tengah renovate sikit......hu3. Walau bagaimanapun moga Allah permudahkan mama dan kurangkan kesakitan saat-saat kelahiran nanti...Itulah yang mama harap-harapkan sangat.





Glitter Text @ Glitterfy.com
glitter-graphics.com

No comments: