Tuesday, October 21, 2008

Kasihan Adiku di Perantauan

Dalam kita bersuka ria menyambut Aidilfitri, riuh rendah dengan gelak ketawa. Menyambut kehadiran sanak saudara yang jauh pulang dan kita pun disambut riang dengan kepulangan ke kampung. Menghilangkan sebak dan rindu yang selama ini bersarang.

Rupanya, di dalam gelak tawa itu ada yang lain menangis di sana. McDa kawan yang baru ku kenali namun seumpama sudah seribu tahun lamanya. Keramahanmu membuatkan semua tertarik dan berminat untuk mengenalimu. Dalam kita bersuka ria, rupanya dirimu berduka di sana. Di sana sebagai perantauan yang hanya bertemankan suami tercinta sedangkan keluarga jauh beribu batu kau tinggalkan semata-mata demi kerjaya dan perjuangan hidupmu.

Setiap hari aku akan singgah ke 'blogmu - Yazeda, namun sekian lamanya blog pun tiada 'entry2' yang terkini dan lama ianya sepi tanpa cerita2 terbarumu...hatiku berkata2 dimanakah dirimu...apakah telah menghadapi sesuatu dugaan atau musibah tertentu atau terlalu sebok dengan tugasan harian dan jugak hasratmu untuk berpindah rumah..tp hatiku masih berteka teki lagi, kalau pun kau berpindah rumah takkanlah berminggu2 tiada 'entry' terbaru dalam blogmu.

So, akhirnya setelah sekianlama, semalam dan harini terjawab sudah mengap blogmu sepi tanpa 'entry2' terkini. Kau sakit rupanya dan menjalani 'operation' disebabkan kandunganmu di luar rahim. Setelah sekian lama kau dan en. yazed menantikan seorang yang bernama zuriat yang akan lebih menyinarkan rumahtanggamu, namun ianya hanya singgahan sementara untuk menguji sejauhmanakah keimanan dan ketabahan mu dan en. yazed dalam menghadapi setiap dugaanNya. InsyaAllah McDa, setiap dugaan tu ada hikmah disebaliknya, jadi usahlah kau ragu-ragu dan teruskanlah berdoa mohon padanya agar dirimu diberikan nikmat kesihatan yang sempurna dan kurniaan seorang cahaya mata penyeri kebahgiaan kalian berdoa. Akak akan turut berdoa agar apa yang diimpikan selama ini menjadi kenyataan.



Bersabarlah, kerana dalam kesabaran itu terkandung seribu rahmat...Amin.

2 comments:

Yatie said...

takziah buat McDa .. sesungguhnya setiap yg berlaku itu ada hikmahnya .. moga McDa and hubby tabah menghadapinya .. sama2lah berdoa moga ada lagi rezeki di masa hadapan ..

Y@ZeD@ said...

kak, kali nihh mcda plak yg menitis airmata bila akak sanggup buat entry nihh...

rasa mcm dah bertahun mengenali akak walau tk penah bersua muka..

insyallah dgn berkat doa dari semua, mcda akan cepat pulih.. walau berat utk hadapinya tp mcda harap ada sinar kebahagiaan yg lebih besar akan menyinari kehidupan kami suami isteri kelak..

terima kasih sgt2 kak..

utk yatie, terima kasih juga atas doa dan harapan..