Tuesday, November 18, 2008

Al-Fatihah buat Arwah Atok Elias

(Atok dirimu dalam kenangan)

Kelmarin tanggal 16 November 2008, ketika usia 88 tahun, atok Elias pergi mengadap Illahi Maha Pencipta. Arwah adalah atok husband aku. Beliau meninggal kerana keuzuran dan sakit tua. Sebelum ini pun kerap juga keluar masuk..keluar masuk hospital. Dalam jam 7.00 pagi kami mendapat berita tentang kematian beliau, dan terus bergegas pulang ke Segamat, memandangkan hari itu adalah hari Ahad, jadi terpaksalah aku mengambil cuti sehari selepas itu memandangkan cuti aku yang dah tak berapa nak ada....orang kata.ala..hujung2 tawon ni..cuti pun dah nak abis lar....Jam 12.30 t/hari kitaorang tiba di surau di mana jenazah beliau ditempatkan. Jenazah atok telah siap dimandi dan dikafankan, cuma menunggu mak(anak beliau) sahaja, sempatlah juga aku menatap wajah atok dengan kemas dan bercelak siap rapi disolek, seolah-olah sedang tidor...tapi hakikatnya......

Sementara, menantikan azan Zohor masuk dan terus untuk solatkan jenazah buat atok untuk kesekian kalinya, aku sempat berbual-bual dengan Hakim anak sulungku yang berusia 3 tahun dan seolah2 tidakmengerti apa2. Antara perbualan aku....


Aku: Hakim saper kat dalam tu?

Hakim: Dia mendiamkandiri seketika, kemudian dia bersuara..'mama ada orang mati kan? Tanya dia tanya aku...

Aku: Aku menjawab...iye.itu Tok Nek...Tok Nek dah meninggal la sayang.....

Hakim: Tak lah mama...Tok Nek sakitla mama....

Aku hanya tersenyum dalam suasana pilu cuba untuk memahami dan memahamkannya yang masih tidak mengerti apa-apa..


Sebab sebelum ini, kerap juga kami melawat atok yang sakit adakalanya di hospital....jadi dia pun menganggap...atok atau tok nek bagi nya tu sedang sakit....kan dah terbujur kaku....


Pada sebelah malamnya, ahli keluarga mak mengadakan kenduri dan tahlil serta perhimpunan untuk ahli keluarga di rumah arwah Atok..Aku sekali lagi bertanyakan Hakim mana perginya Tok Nek..berikut antara perbualan aku...

Aku: Hakim, Tok Nek mana sayang tak der pun..kat sini...(merujuk kepada rumah arwah)

Hakim:.....Tok Nek dah matilarrr...balasnya.....

Aku sebenarnya ingin mengujinya apakah dia(hakim) benar2 memahami apa yang aku maksudkan pada sebelah t/hari tersebut. Alhamdulillah, dia mengerti.........tapi Hani mungkin tidak memahami sesuatu punnn...Namun atok sorang yang panggil aku dengan panggilan 'Seni', kini semuanya hanya tinggal kenangan.


4 comments:

Yatie said...

Al Fatihah ... semoga allahyarham ditempatkan di kalangan org2 yg beriman .. smeoga tabah menghadapi kehilangan org tersayang ..

HasneY said...

Yatie- terima kasih...InsyaAllah..mudah-mudahan begitulah..dan doa kami sekalian

Intanaziela said...

Takziah buat hasney dan family..semoga allahyarham ditempakan dikalangan orang yang beriman..

HasneY said...

Intan- thanks..Mudah-mudahan begitulahhh..