Tuesday, November 2, 2010

Nasi Ayam Madu and Spaghetti Malay Style

Weekend Story.

A lot of things to do.  I started off on Friday because there was no nanny. So I as a mother have a responsibility to my children because the husband was no longer leave. During these days are too busy with the house cleaning, biasalahkan orang pompuan.

The next day, Saturday the husband does not work that week. Initially planning to cook chicken rice and spaghetti, but since a friend had to cancel to come home so we all went to Jaya Jusco to buy a shirt and trousers for my husband coz he just got his salary. Shopping again, but not too much, because we've to spend our money to do 'Akikah' for Hadirah  on Raya Haji coming soon.

Then, the nextday on Sunday. As usual, I woke up early in the morning,  then my husband buy some breakfast  for us and three chickens, it's looks like there is a big feast on the day. My children also woke up early on that day, after got shower on them and breakfast I start cooking. Dah selesai potong ayam dah bersihkan, dah nak rebus ayam untuk jadikan  stok nasi ayam, tup..tup gas  pula kehabisan. My enhubby terus ke kedai beli gas baru, spare gas pon dah habis. Dah dia balik masa nak pasang ke kepala salur, tak mahu juga, at last pergi tukar ambil gas shell barulah boleh. Huhh berpeluh aku, mana tidaknya jam 11 baru start masak.

Tengah sebok menggoreng ayam madu yang dah diperap pagi tadii dan merebus spaghetti my FIL datang dengan MIL(tiri) untuk ambil Hanani. Sebab dia nak ke Segamat petang tu jugak.  Dalam masa tu lar, nak kemas baju Nani, lepas siap berkemas, suapkan nasi pula kedua beradik tu, masa tu jam dah 2.00 ptg. Hakim dah makan sendiri dengan atok ayahnya. Disebabkan Nani makan tak berapa sangat, coz atok dah nak gerak dah, aku pun bekalkannya nasi ayam madu tersebut. Unfortunately, sejam dua lepas tu baru aku teringat yang ayam madu tu aku terlupa nak letak. Lain-lain dah letak mcm sambal kicap, salad,timun and tomato serta kuah sup. Lepas tu call mak lar cakap terlupa nak masukkan kerana keadaan kelam kabut masa tu.

Menu hari tu, Nasi Ayam Madu...yang tak berapa madu aku cakap hi3, Spaghetti Malays Style, Watermelon and Manggo Juice. Around at 3pm, my hasben's fren datang with his family, aku dah terbongkang atas tilam selepas solat dikejutkan hakim beritahu kawan ayah dah datang. Lepas tukar pakaian layan mereka anak beranak. Actually, dah biasa dengan keluarga kawan hasben ni, diorang pun tinggal area2 situ juga, datang ke rumah pun jalan kaki jerk.

Mulanya, niat nak masak awal tu, sebab ada kawan sorang tu cakap tak pernah datang rumah aku, actually, bukan rumah aku lagi, rumah my father in law, kitaorang masih menumpang disebabkan tiada siapa yang tinggal kat situ lagi kecuali adik yang berlayar tu jerk. Itupun mcm chipssmore....Lepas kawan hasben datang tu, aku sempat terlelap sebentar dalam 4.30 ke 5.00 pm. Tunggu kawan tu tak datang...datang juga, msg, call or apa pun tak last2 late night baru baca msg dia kat FB dia tak leh datang....itu ini..itu ni...mula tu frustrated gaksla. Bukan apa, dia ngada-ngada cakap....'siapalah aku kerani cabuk jerk org nak jemput',. Dia ingat selama ini kawan-kawan aku semua2 CEO,CCO, Akauntan, Engineer ker. Aku tak pernah amik kisahlah, aku pun sapalah sangat. Hidup pun belum tentu lamaaaaa.

Tapi, Alhamdulillah, maybe not her rezeki, malam tu kawan--kawan rapat hasben datang dua family..Haaa ambik engkau. Semua juadah selesai, habis, booleuw, licin, sampai seketul ayam pun tak tertinggal, spaghetti ker kuah ker haper semua licin, senang sikit nak cuci. Lepas basuh pinggan mangkuk, periuk kuali gantung semua, mop lantai jam dah hampir 11.30 malam. 

Tapi Alhamdulillah sekurang-kurangnya aku suka dan gembira tengok diorang makan, tak sia-sia pulun masak. Sebenarnya, bukan nak masak banyak sangat, cukup untuk family aku dan kawan yg nak datang tapi tak jadi tu, tapi hasben pula request nak ajak kawan-kawan dia juga. So mana tidaknya masak macam ada feast dah semua pakat puji  sedap..sedap...sedap. Aduhai kembangla vontot yg tak berapa kembang ni. Hi3. Tapi aku bukanlah jenis yang hidup dan mati dengan pujian, sekadar untuk memuaskan hati semua pihak walaupun kadangkala hati ini terusik. Hu3

InsyaAllah, kalau ada kuasa dan kudrat ku, semua teman-teman sesiapa sahaja terbuka untuk datang kerumah walaupun bukan di bulan raya. Tetamu yang datang itu adalah rezeki, walaupun tidak nampak dengan mata kasar. Begitu juga bila kita pergi melawat orang sakit atau kematian. Ada hikmah yang tersembunyi disebaliknya.



No comments: