Friday, November 19, 2010

Salam AidilAdha 1431H

Maybe it's too late. AildiAdha tahun ini tidak seperti tahun-tahun yang lepas, selalunya kami sekeluarga akan pulang ke rumah di Sungai Petani ataupun Segamat. Tapi tahun ni kemana-mana pun tidak pulang, kami sekeluarga hanya beraya di Klang sahaja memandangkan cuti yang amat terhad.

Hari Jumaat tu, mama half day sahaja, memandangkan mama dan ayah  sama-sama puasa sunat (Arafah). Sementara tu, tiada apa-apa persiapan pun di rumah. Masa balik lunch hour tu, sempat la belikan ayam pencen kemudian mama rendang ayam, then nak masak lodeh bahan pulak tak cukup, so jadilah sayur lemak jerk untuk si nani dan dirra. 

Keesokkannya pagi-pagi seperti biasa mama dah bangun awal-awal. Lepas solat dan kemudian panaskan lauk-lauk serta nasi, kejutkan anak-anak mama bangun mandi awal-awal. Mujur ada air panas kalau tak ada yang meraung, hi3. Selepas selesai semua dan jamah apa yang ada, dalam jam 7.30 pagi terus gerak ke surau untuk tunaikan solat sunat AidilAdha. Biasalah ke surau Jemaah kita yang selalu pergi tu.

Selepas solat semua, balik dulu ke rumah untuk tukar pakaian, sebab lepas tu masing-masing nak mengadap lembu dan kambing2 yang dijadikan korban hari tersebut. Ayahlah yang lebihnya kerja melapah daging lembu dan kambing. Masa dah nak keluar rumah semula, jiran sebelah auntie Jue atau anak-anak mama panggil 'nenek' jemput datang ke rumah dia.  Alhamdulillah, rezeki lagi buat kita, mana tidaknya nenek masak macam-macam, nasi impit, kuah kacang, nasi tomato, dalca, ayam kurma, ayam masak merah dan rendang daging. Jadi sekali lagi kita jamu selera. 

Kemudian, dah dekat jam 10.00 baru sampai ke surau semula. Proses penyembelihan pun sudah bermula, dan dah ramai pakat-pakat melapah. Mama tak sampai hati tengok keadaan lembu-lembu yang tengah disembelih tu, lepas paking kereta, cepat-cepat mama lalu dari situ menuju ke khemah dengan kaum-kaum ibu yang lain-lain. Kaum ibu ini termasuk mama ditugaskan untuk memasak jamuan untuk semua pekerja yang bertungkus lumus menyiapkan daging korban hari itu. Tapi mama tolong makan jerk, lagipun memang masak sedikit sahaja mama tolong-tolong hidangkan saja. Menu hari tu, daging kambing masak gulai, sayur kobis dan telur dadar. Itupun dah habis licin.

Leibh kurang jam 2.30 petang, kerja-kerja memotong dan bahagian-bahagikan semuanya hampir selesai. Selepas mendapat bekal-bekal daging korban hari tu, semuanya dengan riang nak balik saja. Mana tidaknya, dengan Hadirah yang dah tak berbaju, baju dah basah kena air. Mama tinggalkan dia di dalam surau dengan jemaah lain, sementara mama dan ayah masukkan daging ke dalam kereta. Hakim dah tertanya-tanya mana baby..mana baby, dia yang berlari dulu dapatkan baby dia, kemudian mama hanya menyusul. Sayang jugakan Hakim dengan baby. Mama bukan nak tinggalkan, cuma tangan dah tak cukup nak dukung Hadirah.

Alhamdulillah, rezeki daging korban yang banyak keluarga kita terima, mama bagikan sedikit pada nenek dan ibu ( pengasuh anak-anak mama).

Kemudian, esokknya, mama seperti biasa kembali bertugas, kerana tidak cuti lama memandangkan cuti hanya tinggal  tiga hingga 4 hari saja lagi.



coreten:

Glitter Text @ Glitterfy.com

2 comments:

Mohamad said...

Selamat Hari Raya korban... Hati2 makan banyak daging, nanti sakit gaut.. hehe..

@hasney^-^ said...

ya mohamad...betul ker..ingatkan mkn seafood jerk yg boleh jadi gautt tu...syukran..jazakallah