Wednesday, October 12, 2011

Cerita Raya Pertama....Dah Pekasam Pun

Assalamualaikum w.b.t,

Sebenarnya, banyak cerita yang tertangguh, dek kerana mama bercuti bersalin untuk dua bulan saja, sama seperti cuti-cuti yang lalu. Masa dalam pantang, Tok Jah dari SP turun ke sini, jaga mama lebih kurang 26 hari, hari ke 27 dia balik dengan Pak Ngah Jan, sebab mama tahun ni giliran kita beraya di Segamat. Disebabkan tiada siapa lagi di rumah, so pada 27hb Ogos tu, mama mengemas beg, sekitar jam 11 pagi kita gerak ke rumah Tok Mak, mama masih lagi dalam pantang waktu itu. Perjalanan masa tu kita cuma makan KFC jerk. Sampai rumah tok Mak dah petang sekitar jam 6.30 dah dekat-dekat nak berbuka pun lagi 1/2 jam lebih jerk, ayah ajerklah yang pose mama masih lagi diberi cuti tapi kenalah bayo balik.

Malamnya tu, kakak Hanani sakit perut muntah-muntah, tak tahulah salah makan apa, keeseokkanya diikuti dengan abang Hakim dan kakak Hadirah. Mama pun hairan ntah apa yang dimakan, ayah pun begitu tapi dia tak derlah sampai muntah-muntah, cuma sakit macam angin jerk. Sekali lagi ayah bawa anak-anak mama, Hanani dan Hakim ke klinik. Alhamdulillah semua dah kembali normal pada Hari Raya. Sebaliknya, sehari sebelum raya, Tok Mak, Acu Aki, Pak Cik Faris dan Pok Uda semuanya kena cirit birit dan muntah-muntah...semuanya tumbang tak bangun terus pada Hari Raya tu. Kesian Tok Mak, hari sebelum raya mama tolonglah Tok Mak masakan Gulai Daging, dan bantu sikit buat Rendang Ayam. Dalam sakit-sakit tu, Tok Mak gagahkan diri juga nak masak. Mama tolong apa yang terdaya saja, sebab badan belum baik sepenuhnya lagi. 

Pagi raya, Alhamdulillah, Tok Mak dah sihat dia masak kuah kacang dan masak lodeh jerk pagi tu, sempat lagi tu. Kalau ikutkan setiap tahun menu Laksa Johor mesti ada. Barang-barang semua dah ada dek kerana Tok Mak tak daya nak masak, so raya ke-2 baru masak Laksa Johor tu. Hari Raya pertama pula, giliran keluarga Pak Long sakit perut cirit birit. Dalam ramai-ramai tu, Alhamdulillah, mama dengan baby ajerklah yang tiada apa-apa lagipun mama masih dalam berpantang, dan tak minum ais. Sebab mama suspect ais yang dibeli, mungkin itu yang puncanya, sebabnya kebanyakkan dari mereka yang sakit perut semua minum ais. Tok Ayah tak sakit pun sebab dia tak minum ais, berbuka dengan air panas jerk.

Seperti biasa setiap tahun, ramai yang akan bertandang ke rumah Tok Ayah ni...memang dari pelusuklah, anak, cucu cicit, saudara mara sana sini memang dah jadi kewajipan datang ke rumah Tok Ayah, jadi semua orang memang tak menang tangan, dalam tu pun mama turut juga bantu apa2 yang patut.


 Gambar Raya kita tahun ni, ...

 Mama dengan baby....dah kewajipan setiap tahun mesti dengan anak mama...anak2 lain ada tapi tak sempat nak upload...kena korek kat lab pakcik dulu..

Auntie Ijan and Family...tapi yang baju oren dua tu..anak saudara dia plak..

 Pic Atas: Family Pak Cik Tahir datang bersama anak cucu dia......iaitu anak saudara Tok Yah...mama ngan ayah panggil dorang abang ngan kakak jerklah...

Pic Bawah: Sepupu dua tiga pupu Tok Mak...


Glitter Text @ Glitterfy.com
glitter-graphics.com

No comments: