Wednesday, September 10, 2008

Pesakit Gastrik Boleh Berpuasa


*Petikan di bawah ini diambil dari Utuasan Malaysia untuk mengingatkan diri ini. Akhir-akhir ni sejak April lalu aku sering menghadapi simton ini. So belum dipastikan samaada betul2 gastric atau apa. Bila ianya datang, sakit amat sangat tak tahu nak diceritakan, seluruh tulang belakang dan perut sakit, pedih ulu hati dan sebagainya. Kerap juga berjumpa doktor tapi belum lagi refer dengan hospital dan buat check-up menyeluruh. aku takut andainya disahkan penyakit ulser, batu dalam hempedu atau radang paru-paru. Tapi setakat ini doktor mengesahkan aku kena serangan gastric ajerk. Alhamdulillah sudah 10 hari kita berpuasa, gastric aku tidak datang cuma malam kelmarin kemungkinan silap minum...aku hanya meminum teh tarik membuatkan sakit dan pedih ulu hati datang merentap kembali. Bila ianya datang tak tahu nak digambarkan akan kesakitannya akhirnya aku terlelap pada jam 3 pagi. Namun keesokkannya digagahi jugak datang ke pejabat.



*********************************

APABILA tiba Ramadan, macam-macam pula penyakit yang muncul dan dijadikan alasan yang menghalang diri daripada berpuasa.


Ramai beranggapan tidak makan dalam tempoh yang lama akan menyebabkan asid di dalam perut bertindak balas sehingga menyebabkan sakit perut atau dalam perkataan mudah ‘gastrik’.

Sebenarnya sakit perut tidak hanya disebabkan gastrik, tetapi banyak penyebab lain seperti pedih ulu hati, batu dalam pundi hempedu, ulser dan radang pankreas di mana kebanyakannya menimbulkan simptom sama.

Ini diakui sendiri Perunding Pembedahan Am, Digestif dan Laparoskopik di Pusat Perubatan Darul Ehsan (DEMC), Shah Alam, Dr. Lukman Mohd. Rashid.*
Bagaimanapun katanya, gastrik tidak boleh dijadikan alasan untuk sesetengah individu itu tidak berpuasa seperti orang lain.

Sebaliknya pesakit masih boleh berpuasa jika mereka benar-benar memahami apa itu gastrik dan di tahap kronik manakah gastrik yang dialami.

Beliau berkata, dengan pilihan makanan yang betul selain memahami kebaikan puasa itu sendiri, secara tidak langsung dapat mengurangkan rangsangan tindak balas kimia yang berlaku di dalam otak.

Ini kerana katanya, ia menjadi punca penghasilan asid selaku pendorong utama kepada gejala kurang selesa khususnya pada perut.

‘‘Sama seperti penghidap penyakit lain seperti kencing manis, mereka masih boleh menjalani ibadah puasa dengan syarat mendapatkan nasihat doktor dan mengambil makanan serta ubatan diperlukan mengikut jadual yang ditetapkan,’’ ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.

Menerangkan lebih lanjut mengenai penyakit gastrik atau nama perubatannya, gastritis secara amnya merujuk kepada inflamasi (radang) pada bahagian lapisan perut (mukosa), tetapi ia juga lazim digunakan untuk menerangkan pelbagai gejala yang disebabkan inflamasi itu termasuk pedih ulu hati atau ketidakselesaan perut.


Katanya, antara punca gastritis ialah jangkitan sejenis bakteria, Helicobacter Pylori atau lebih dikenali sebagai H Pylori yang lazim ditemui pada pesakit gastritis kronik.

Ia juga disebabkan berlakunya lebihan rembesan asid hydroklorik di dalam perut atau hyperacidity yang seterusnya menyebabkan iritasi dan luka di dalam perut.

Bagaimanapun, tidak ada kajian yang menunjukkan ketika berpuasa rembesan asid hydroklorik ini bertambah malah didapati puasa boleh mengurangkan rembesan asid ini.

Antara gejala-gejala yang dikaitkan dengan gastrik termasuk sakit perut dan rasa tidak hadam yang selalunya dirasai di bahagian atas perut, pening kepala, loya atau muntah, badan rasa lemah dan berat badan menurun.

Menurut Dr. Lukman, sebaiknya, pesakit gastrik disarankan menjalani ujian seperti ujian Endoskopi dan doktor akan dapat menentukan keseriusan tahap gastrik mereka.

Mereka juga perlu memastikan dapat rawatan yang sempurna untuk penyakit gastrik itu.

‘‘Pada masa kini banyak ubat-ubatan yang boleh didapati seperti kumpulan ubat-ubatan H2 antagonist seperti Zantac, Tagamet serta ubat Proton Pump Inhibitors(PPI) seperti Nexium, Controloc, Pariet dan sebagainya yang boleh menyembuhkan pesakit ini. Pesakit perlu mengambil rawatan ini sepanjang mereka berpuasa,’’ ujarnya.

Begitupun, jika pesakit yang masih berasa sakit di bahagian ulu hati, muntah atau membuang air besar dengan najis berwarna hitam dan sangat busuk walaupun sudah mengambil ubat-ubatan, mereka perlu berjumpa doktor untuk rawatan lanjut.


Beliau berkata, selain menjalani rawatan perubatan dan mematuhi nasihat doktor, pesakit itu sendiri perlu mengambil langkah berjaga-jaga sejak awal. Ini termasuk mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat kerana punca gastrik juga turut dikaitkan dengan amalan pemakanan seseorang.





No comments: