Monday, September 15, 2008

SARA QAMEELA

**Malam Yang Dingin**


Hello Risya, are you free tonight?..Let's a dinner with me ajak Ammar pada Risya di corong telefon. Hmm mimpi apa plak ni nak belanja Risya….Ala kitakan lama tak dinner sama-sama. So tonight I free so why not I ask you. Kalau tak nak ok, I boleh ajak orang lain……..Eleh merajuklah pulakkkkkkkk sapa Risya….oklah..nanti u ambil Risya ok..I’ll wait for you.

Tepat jam 8.00 malam, sudah terpacak Ammar di depan pintu pagar rumah Risya. Hi Ammar, sapa Risya. Kemana awak nak belanja I ni. Lama yerk kita tak keluar sama-sama..iyerlah awak busy..Risya pun busy sebok dengan my final exam. I’m sorry ok. Says Ammar. Itulah I pun busy sangat, banyak kerja office tu nak segera diselesaikan. You tahulah, my daddy always outstation, so nak tak nak I lah yang perlu uruskan our family business. My mother pula sebok dengan kelab dan persatuan dia. Amisha pulak sebok dengan Master dia. Si Ammer pulak ntah kemana lama tak pulang since merajuk dengan my daddy masa besday party hari tu. Oohh..it’s ok. Risya tak kisah sangatpun. Ok, kita dah sampai ke Restaurant Merak di Kayangan. Wow, it’s so special name..cakap Risya. Itulah, I pernah datang sini a month ago. Makanan kat sini, ok not bad. Nah.something for you. Wow..comeynya teddybear ni....kenapa kecik sangat ni..cakap Risya, itujerk yang sempat I rembat kt kedai tepi office tadi. Anyway..thanks so much. It's ok,sajajerk lama tak keluar dengan you.


Mereka berdua menuju ke meja yang telah ditempah Ammar petang tadi. Ammar memesan suatu hidangan istimewa di Restaurant itu. Sungguh rancak sekali mereka berbual dan setelah selesai menikmati hidangan, Amar ingin menuju ke kauter bayaran tiba-tiba satu kejadian yang tidak diingini berlaku……………’brangggggggggg..satu set hidangan bertaburan di lantai sementara Ammar dibasahi dengan Tomyam yang mencurah ke bajunya……Hey, apa semua ni…..mata you kat mana lain kali, hati-hati tengok kiri dan kanan marah Ammar pada waitress yang bertugas, now look at me..so who want to responsible to my cloths. Sorry, Encik..sorry…terketar2 waitress tadi mohon maaf. Saya tak sengaja. Tapi kenapa Encik tiba-tiba datang…manalah saya tahu Encik nk datang…kalau encik tak datang, takderlah jadi ‘Tomyam Kemeja’ hari ni………sempat lagi tu si waitress tu berseloroh. Kiter pulak yang dipersalahkan Ammar dengan nada yang masih kepanasan. Call your manager. .Encik..maafkan kami Encik, kami akan tanggung segala gantirugi Encik. Maafkan kami dan waitress saya tu. Hmmm sudahlah saya nak awak pecat dia sekarang jugak. Maafkan saya Encik, kami sanggup bayar gantirugi yang Encik nak….hmm ok, lain kali amik waitress yang pandai buat keje..Bukan waitress yang bermimpi selalu ni……….cakap Ammar lagi.


Dia pun berlalu dengan Risya ke rumah, so sebagai balasan, dinner diorang tadi tidak dikenakan bayaran pun. Di dalam kereta, Risya masih lagi ketawa geli hati…hmm ada orang makan Sup Kemeja extra for a dinner tonight ....perli Risya. Shut up Risy, ………jangan tambah sakitkan hati I lagi…….nanti dengan2 u sekali I buat tomyam..Then, ammar pun dropped kan Risya di depan rumahnya. Thanks Ammar, lain kali bolehla belanja I makan ‘Tomyam Kemeja’ ye..he..he..dia masih lagi ketawa geli hati tengok gelagat Ammar disimbah Tomyam habis seluruh kemejanya yang biru itu. Enough Risya, Amar bagi amaran…..Ok..take care, jangan marah2 lagi tau….Oklah, I balik dulu ni, hari dah lewat.





**Hari Yang Ceria**


Ha..apa nak jadi ni…mengaji tingi melangit, kerja satu pun tak dapat lagi..dah dapat kerja sementara pun buat perangai pulak. Awak tu anak dara, janganlah keras macam lelaki. Kat mana awak kerja pun, itu suatu pengalaman biarlah jadi waitress atau apapun, yang penting rezeki tu halal nasihat PakCik Shamsul Kamal ayah Sara. Kat kedai kecik ayah ni, apa yang ada, cukuplah sekadar nak bagi makan hari-hari, nak lebih-lebih tu tak derlah. Sudahlah ayahnya, pandailah dia cari keje lain tu……sapa ibu Sara, Puan Zulaikha. Iyerlah ayah akak dah besar nanti pandai2lah dia cari keje lain sambung pulak si Salman Qushairi, satu-satunya adik lelaki Sara.

Ayah bukannya marah kakak ko tu, tengoklah tu pinjaman belajar dulu nak juga di settlekan, kita kena ada perasaan tanggungjawab atas tu. Ala ayah ni, Sara bukannya taknak cari kerja, dah banyak Sara pergi interview tapi semuanya belum panggil, hmm itulah jawapan ko, kalau aku ni bebel2 sikit…Kak Sara.Kak Sara………ni ada surat untuk Kak Sara, tiba2 si Sara Qasreena satu-satunya adik perempuan bongsu Sara datang berlari dari bawah rumah sambil menunjukkan dua pucuk surat untuk Sara. Dengan perasaan teruja dia membuka salah satu surat tu. Rupanya surat jawapan dia pergi temuduga di Syarikat Al-Irsad Berhad tempoh hari. Namun mendukacitakan, beliau tidak berjaya. Yahoo..Alhamdulillah……mak ayah…Sara dapat tawaran dari Syarikat Majidi Holdings. Penolong Akauntant. Rupa-rupanya surat kedua tu tawaran dari Syarikat terkemuka Malaysia yang Sara menghadiri sesi temuduga 3 bulan yang lalu. Sara ingatkan dah tak der harapan..rupanya rezeki Sara mak-ayah. InsyaAllah, kali ni, Sara tidak akan main-main lagi dan akan bekerja bersungguh-sungguh demi mak dan ayah. Terharu mak ayah Sara mendengarkannya begitu juga adik2nya.





**Tugas Menanti**

Kini hampir seminggu Sara bekerja di Majidi Holdings tu banyak kerja-kerja akaun yang perlu diselesaikannya disebabkan 2nd Accountant bercuti kecemasan. Masih terngiang-ngiang ditelinga Sara selepas pertemuannya dengan Encik Ammar petang 2 hari lepas..Sara syarikat kami amat menikberatkan performance setiap pekerja. Sekiranya performance tidak seperti yang diingini syarikat surat tunjuk sebab akan dikeluarkan. Jadi saya berharap awak dapat mendisiplinkan diri dan berusaha di dalam kerja awak. Bulan depan audit akan dijalankan. Oleh itu, saya harap awak dapat menyiapkan segala document yang berkaitan sementara Encik Mus masih bercuti dan kemungkinan akan masuk ke Pejabat by next week.

Hmm dulu tingkah tutur kata dan tingkah lakunya keras sekali. Tapi semenjak aku berada di sini, sikap dia berbeza sekali bukan kepada aku malahan setiap pekerjanya di sini mengapa ye..getus hati kecil Sara. Dia Cuma bersangka baik.mungkin dulu dia tengah bergaduh dgn kekasih dia kot…kan ada wanita disampinnya waktu itu..hmm entahlah Encik Amar…tak fahamlah…..

Hi Sara, tak pergi lunch ke?..Sapa Encik Ammar..it’s ok Encik Amar…just called me Ammar..hmm takper Sara selesa panggil Encik Amar…jomlah pergi lunch…erm..takperlah lagipun saya ada bawa bekal. Ada banyak kerja ni yang nak dibereskan segera. Nanti keluar ambil masa pulak….Hmmm oklah kalau mcm tu..lain kali ajerklah….Tiba-tiba kawan sepejabat Sara pula menyapa.hi..Sara..boss dah ajak tu pergi ajerlah…susah tau..nak tengok boss kita tu..pelawa mcm tu…kalau mcm kami ni hmmm kalau nk tunggu alamatnya mati kebuluranlah…….Alah..Lisa, Amy…ada-ada jerklah korang ni…

No comments: